اندازه گیری شدت جریان و تلفات بی باری

وقتی ترانسفورماتور در مدار قرار میگرد ، علاوه بر تبدیل سطح ولتاژ ، خود نیز یک مصرف کننده می باشد که این مقدار مصرف را تلفات ترانسفورماتور می گویند.

تلفات شامل تلفات آهن و تلفات مسی است . تلفات آهن نیز شامل ، تلفات هیسترزیس و تلفات فوکو است. در حالت بارداری نیز به علت وجود مقاومت سیم پیچ ها مقداری تلفات وجود دارد ، که به آن تلفات مسی می گویند .

برای انجام تلفات بی باری ترانسفورماتور ، معمولا از طرف فشار ضعیف که سطح ولتاژ پایین تر است ، و با توجه به اینکه ، سطح ولتاژ پایین تر نیز ، در آزمایشگاه آسان تر میباشد ، ترانسفورماتور را تحت ولتاژ قرار میدهند ، البته معمولا ابتدا ۱۰۰ درصد ولتاژ را اعمال نمی کنند ، بلکه به تدریج ، ولتاژ را بالا می برند تا به سطح ولتاژ نامی ترانسفورماتور برسند.

در این حالت به کمک وات متر ، که معمولا از روش سه وات متری ، استفاده می گردد .

مقدار توان مصرفی ، و همچنین به کمک آمپر متر ها جریان بی باری را نیز قرائت کرده و در فرم ثبت مینمایند . این مقدار توان صرف تلفات هیسترزیس و فوکو شده است . که به عنوان تلفات بی باری ترانسفورماتور نامیده میشود.

تلفات بی باری ترانسفورماتور ها ، یکی از پارمتر هایی است که مورد توجه مشتری قرار میگیرد ، مقدار این تلفات میبایست در حد استاندارد باشد ، بعضی از شرکت های طرف قرار داد حدود و رنج تلفات را در قرار داد قید مینمایند .

در صورتی که تلفات بدست آمده ، خیلی مغایرت داشته باشد ، براساس فرمول خسارت به خریدار پرداخت میگردد و اگر بیش از اندازه و غیر نرمال باشد ، خریدار ترانسفورماتور میتواند ، از خرید ترانس ، صرف نظر نماید .

7 نظر / نظر خود را در زیر وارد کنید

  1. سلام
    نحوه تست جریان بی باری ترانس قدرت در محل سایت (تست های راه اندازی)به چه صورت است،چنانچه ولتاژ سه فاز اعمال کنیم آیا نوترال به نول وصل باشد یا نباشد تفاوتی برای صحت تست دارد؟چنانچه جریان نوسان داشته باشد |(ابتدا زیاد وسپس کم وثابت شود) چه نتیجه ای می توان گرفت؟
    با تشکر

    1. با سلام
      تست بی باری واقعی به کمک دیزل ژنراتور صورت می گیرد و به کمک ترانس واسط و از طریق قسمت فشار ضعیف در این صورت جریانها واقعی ومیزان تلفات نیز واقعی است
      ولی اعمال ولتاژ سه فاز به قسمت فشارقوی فقط به منظور قرائت ولتاژ ثانویه واطمینان از نسبت تبدیل وتقسیم شار یک نواخت می باشد ولزومی به سیم نوترال نمی باشد

  2. با سلام لطفا منو راهنمایی کنید که چرا در آزمایش اتصال کوتاه ولتاژ را بهتر است به سمت ثانویه بدهیم و چه محدودیت هایی داریم که نمیشود ولتاژ را به سمت اولیه ترانس داد؟ مرسی

  3. سلام.
    می خواستم بدونم پس از اندازه گیری جریان بی باری چطور میشه تلفات بی باری و Io% رو محاسبه کرد. ممنون از راهنماییتون

  4. سلام مخاستم بدونم در طرف فشارقوی موقع بدست امدن امپر درفشارقوی عدد بدست امده را به چندضرب کنم مصرف بدست اومده درفشار ضعیف بدست میاید .

دیدگاهتان را بنویسید