تلفات بار و درصد ولتاژ اتصال کوتاه UK%

برای  انجام آزمایش تلفات بار داری، ترانسفورماتور را در قسمت ثانویه اتصال کوتاه می نمایند و به قسمت اولیه ولتاژ اعمال میگردد. البته ولتاژ را به تدریج افزایش می دهند تا جریان نامی از سیم پیچ ها عبور نماید سپس با ثبت مقادیر usc و مقدیر توان واتمتر های نصب شده،مقدار تلفات بدست می آید .

این مقدار تلفات قسمت اصلی آن شامل تلفات مسی RI2 است ومقداری از آن نیز صرف تلفات گردابی که در محل اتصالات سیم پیچ ها ودیواره های مخزن میگردد تلفات فوق در هر دمایی قابل اندازه گیری است ولی اصولاٌ این تلفات باید براساس استاندارد و در دمای ۷۵ درجه سانتیگراد اندازه گیری شود

مقدار ولتاژ Usc اندازه گیری شده به ولتاژ نامی برابر UK و درصد آن همان %UK یا امپدانس در صد است.

مقدار دما روی تلفات بی باری تاثیر زیادی ندارد اما روی تلفات بار داری موثر است چون مقاومت سیم پیچ با تغییر دما تغییر خواهد کرد . بنا بر این تلفات مسی تابعی از درجه خواهد بود ، در بخش تلفات اضافی و مقدار تغییرات آن با درجه حرارت رابطه عکس نشان داده است و نقش نوع فلز و تاثیر حرارت روی آن باعث تغییر در تلفات اضافی خواهد بود.

14 نظر / نظر خود را در زیر وارد کنید

    1. سلام.
      به شرایط شبکه و نیاز شما بستگی دارد. در جایی که سطح اتصال کوتاه شبکه بالاست در صورت استفاده از ترانس با امپدانس درصد پایین مشکل ایجاد می شود. و در جایی که تلفات مهم است استفاده از ترانس با عن درصد پایین تر بهتر است.

  1. اگرترانسفورماتورهای سبک رو از قسمت اولیه اتصال کوتاه کنیم نتیجه ای ک میگیریم دقیقتر هست نسبت به اتصال کوتاه ثانویه دلیلش چی هست؟

  2. سلام
    اندازه مقاومت و مقدار تلفات در بار نامی در ترانسفورماتور با ظرفیت های مختلف چگونه است ؟
    متشکرم

  3. با سلام.یک سوال داشتم.چرا وقتی سه تا ترانس با هم موازی میشن قدرت قطع کلیدهاشون دو برابر میشه؟(این مسئله تو آزمون نظام مهندسی آذر ۹۱ و آبان ۹۳ اومده) لطفا کمکم کنید به پاسخش نیاز دارم.

  4. سلام.
    میبخشید در اندازه گیری تلفات بارداری ترانس ، مصرف فن ها باید جزء تلفات محاسبه شوند؟

  5. ببخشید یه سوال چرا تو ازمایش های اتصال کوتاه مدار ازمایش در طرف ولتاز بالا وصل میشه اینو کسی میدونه

    1. با سلام در آزمایش اتصال کوتاه که برای بدست وردن مقدار ukدر صد می باشد بخش فشار قوی را اتصال کوتاه نموده و از طرف فشار ضعیف به آرامی تحت ولتاژ قرار میگیرد در اینخصوص هم جریان طرف فشار ضعیف بالاتر است و هم با ولتاژکمتری به جریان اتصال کوتاه خواهیم رسید. چون در هنگام تست ولتاژ ژنراتور تست هم محدویت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید